Test av: Stretching

Så var det dags igen! Efter att ha varit nästan helt mensvärksfri men med hjärndimma istället eller med mindre mensvärk, så är mensvärken tillbaka. Jag vaknade inatt och kunde inte somna om. Vacker fullmåne om inget annat! Vad har jag då gjort innan som jag inte gjorde senaste månaden? Jo, stretchat!

Först funderade jag på att inte kalla inlägget för ett testinlägg, men eftersom det är det enda jag har gjort annorlunda, så gör jag det ändå med reservation för uppdatering om just stretching mot mensvärk.

Hur har jag då stretchat? Jo, jag har mer eller mindre dagligen stretchat mina höftböjare och mina höfter. Musklerna heter iliopsoas och löper från ländryggen tvärs över till framsidan av ljumsken/framsidan av låret.Vissa hemsidor på internet menar på att man inte ska stretcha denna muskel medan andra menar på att de flesta är stela i muskeln och behöver stretcha denna för att förebygga problem med t.ex ländryggen.

För mig har stretching av höftböjaren varit jätteskön! Jag började med den för att bli av med en molande smärta i höger nedre delen av magen som jag har haft i flera år. Och det har faktiskt hjälpt!

Gå in på Youtube eller liknande för att söka på "stretch psoas" eller liknande för att få instruktioner i hur man gör. Kom ihåg att inte pressa musklerna! Behandla gärna övningarna som om du utförde yoga, mjukt och med djup långsam andning.

Jag ska börja med stretchingen igen och se hur nästa månads mensvärk blir. Testresultatet nedan är baserat på att det är stretching som har minskat min mensvärk.


+
Du blir smidigare på köpet
Kräver inga redskap
Kan kombineras med en skön meditiationsstund

-
Fungerar antagligen inte hos dem vars mensvärk inte hör ihop med muskelspänningar
Man kan överstretcha och få andra besvär


Värt att prova för att få en hint om mensvärken är mer livmoderrelaterad eller mer muskelrelaterad.
BETYG: 4 stjärnor av 5 möjliga
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej

2016-10-25 @ 12:56:25
Postat av: Anonym

Kan man köpa tens apparat hos er?

2016-10-25 @ 12:56:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0